Ekzém a suchá pokožka? Promyslete svoji stravu a přidejte do jídelníčku i tyto potraviny

0
83
Cropped image of woman having food at restaurant table

Máte ekzém? Potom bude pro vás zajímavou informací, že některé potraviny pomáhají snížit zánětlivou reakci, která je základem suché, svědivé a šupinaté pokožky. Které to jsou?

Chronický, dlouhodobý zánět kůže, jako je ekzém, není jen estetickým problémem, ale také bolestivým chorobným stavem. Přestože strava nemusí být příčinou ekzému ve vašem případě, i tak mohou některé potraviny vyvolat jeho vzplanutí nebo zhoršit ekzém, a to během pár minut až několika hodin.

Podívejme se na to z druhé strany. Jak můžete pomocí stravy zmírnit ekzém?

Probiotika
Probiotika jsou živé mikroorganismy, které pomáhají imunitnímu systému a brzdí růst škodlivých bakterií v trávicím traktu. Existuje mnoho různých typů probiotik, avšak nejběžnější kmeny a zároveň nejvíce zkoumané z hlediska lidského zdraví jsou Lactobacillus a Bifidobacterium.

Výzkum ukázal, že zvýšená přítomnost probiotických bakterií ve střevech přímo souvisí s ochranou před atopickou dermatitidou a ekzémem.

Probiotika jsou „dobré“ bakterie, fungují proti ekzémům dvojím způsobem: chrání před poruchou imunity a zmírňují zánět. To jsou zároveň dvě klíčové příčiny ekzému. Bakterie Lactobacillus a Bifidobacterium se nacházejí v kvalitním jogurtu, v kefíru na vodní bázi, ve fermentovaných sójových produktech jako natto, tempeh a miso, ve fermentovaném čaji Kombucha a fermentované zelenině. Ještě účinnější jsou ve formě výživového doplňku.

Prebiotika
Žaludeční kyselina je velmi silná a zabíjí velké množství dobrých bakterií, které každý den konzumujete. Prebiotika působí jako hnojivo, které vyživuje dobré bakterie tlustého střeva, aby se mohla množit.

Prebiotika jsou sacharidy, které tělo nedokáže strávit. Tyto nestrávené sacharidy procházejí tenkým střevem a vyživují probiotické bakterie. Zdravotní přínosy konzumace prebiotik zahrnují ochranu před střevními infekcemi a zlepšení některých zánětlivých stavů včetně ekzému.

Prebiotickou vlákninu získáte prostřednictvím fazolí a luštěnin, výbornými zdroji jsou topinambury, pórek, šalotka, čekanka, chřest, houby, česnek a cibule.

Zelí zelenina
Hnacím faktorem vzniku ekzému je špatná funkce jater. Játra jsou zodpovědná za filtrování krve přicházející z trávicího traktu, teprve poté se dostane do zbytku těla.

Když jsou játra zahlcena toxiny a zánětlivými produkty z potravinových alergií, nefungují tak dobře, jak by mohla. Potom může nastat situace, že nedokážeme zpracovat toxiny z prostředí nebo potravy přes játra a musíme je z těla vyloučit jinými způsoby, obvykle přes kůži. Toto nahromadění toxinů v těle vyvolává zánět, který se často projevuje ekzémem.

Výzkum potvrdil, že pacienti s atopickou dermatitidou mají často abnormální funkci jater a také, že vztah mezi jídlem a ekzémem je u malých dětí stále větším problémem.

Abyste tento proces zvrátili, vyhýbejte se dráždivým chemikáliím, zařaďte do stravy více potravin, které jsou šetrné k játrům, jako je například zelná zelenina. Zelná zelenina obsahuje glutathion, který udržuje zánětlivou reakci těla v normě a množství vlákniny. Tento druh zeleniny pomáhá játrům produkovat detoxikační enzymy, a tím obnovuje rovnováhu trávicího systému a snižuje zánět, který může vést k ekzému.

Tmavě zelená zelná zelenina je také vynikajícím zdrojem folátů a vitamínu K, E a chlorofylu, který snižuje zánět. Čím je zelenina zelenější, tím má více chlorofylu.

Ke zelné zelenině patří: bílé, zelené, čínské, červené zelí, kapusta, pak choi, řepa, brokolice, květák, růžičková kapusta. Každý den si dopřejte dvě porce zelné zeleniny.

Closeup shot of vegetarian person hands holding gourmet championship game lunch dish with chickpeas mint, fresh herbs and fruit at wooden table drinking organic fair-trade coffee

Kurkuma
Kurkuma je koření běžně používané v asijských potravinách, má dlouhou historii medicínského použití v ajurvédské medicíně. Má pikantní hořkou chuť a často se využívá k ochucení a zbarvení kari, hořčice, másla a sýrů, také do marinád. Aktivní složka kurkumy, která jí dodává zářivě žlutou barvu se nazývá kurkumin.

Kurkumin obnovuje vyčerpané hladiny glutathionu, antioxidantu, který posiluje imunitní systém a pomáhá při autoimunitních poruchách včetně ekzému. Zároveň má protizánětlivé a antioxidační vlastnosti.

Vitamin D
Vitamin D hraje důležitou roli při fungování celého organismu. Vzniká v kůži, jako forma cholesterolu v reakci na sluneční záření a nachází se také v některých v potravinách (mastné ryby, houby obohacené vitamínem D a mléčné výrobky).

Studie publikovaná v časopise Journal of Allegery a Clinical Immunology, která sledovala hodnoty vitamínu D u různých osob ukázala, že účastníci studie s diagnostikovaným ekzémem měli výrazně nižší hladiny vitamínu D. Vitamin D je imunomodulátor, což jednoduše znamená, že pomáhá správnému fungování i