Jsou cereálie k snídani skutečně vhodné? Ne všechny uškodí vysněné postavě, je třeba si ale vybrat ty správné

0
62
Milk stream pouring into a bowl with сornflakes close-up. Milk splash on a cup with flakes macro on a blue background.

0
O snídaňových cereáliích kolují mnohé dohady. Několik druhů jsou skutečně plné cukru, ale pokud si vyberete správně, mohou být pro vás cenným doplňkem stravy – přímo na úrovní multivitamínů.

Které cerálie jsou vhodné?
Základem je přečíst si etiketu a vybrat si opravdu kvalitní cereálie s obsahem vlákniny, vitamínem a minerálů – samozřejmě s nízkou hladinou přidaného cukru. Názory odborníků na cereálie se začaly rozlišovat kvůli zjištění, že mnohým lidem chybí důležité živiny, kterými se cereálie obohacují.

Jedna studie publikovaná v časopise Nutrients zkoumala údaje z průzkumu „National Health and Nutrition Examination Survey“ z let 2011 až 2014. Tato analýza ukázala, že z hodnocených dospělých měla vysoká procenta účastníků přímo nebezpečně nízkou hladinu vlákniny, kyseliny listové a ženy i železa.

Jaké živiny nám chybí nejvíce?
Další studie ukázaly, že v dospělé populaci často chybí i jiné důležité živiny včetně vitamínů A, D, E, C, vápníku, hořčíku, draslíku. Absence těchto živin, zejména po dlouhou dobu, může ovlivnit vše – od očí přes pokožku, mozek až po kosti.

Abychom předešli těmto hrozbám, neměli bychom bezhlavě hltat multivitamínové výživové doplňky, ale v první řadě znát stav živin z rozboru krve a podle toho, co nám opravdu chybí přizpůsobit svůj jídelníček, případně doplňky výživy.

Obohacené cereálie lepší než pilulka?
Výživová poradkyně Brierley Horton, M.S., R.D., spolumoderátorka podcastu Happy Eating a máma dvou dětí tvrdí, že lepší způsob, jak hltat multivitaminové pilulky je dopřát si misku o vitamíny a minerály obohacených cereálií. Jedna porce vás nevyjde dražší než 50 centů a obsahuje mnoho živin, které ve populaci obecně chybí.

Cereálie + mléko + bobulové ovoce
„V kterýkoli den máme ve spíži alespoň tři druhy cereálií, nejčastěji pět… Většina snídaňových cereálií je obohacena o množství vitamínů a minerálů, poskytují vlákninu, v závislosti na výběru a když se jich zkombinujete s kravským mlékem a doplníte ovocem – vaše miska cereálií se opravdu stává jedním z nejvýživnějších a nákladově nejefektivnějších jídel dne – a nejlepším multivitamínem, který můžete jíst,“ doplňuje Brierley Horton.

Pokud by ti, kteří jedí cereálie, je přestali jíst
Odbornice na výživu se nedávno zúčastnila konference ve Washingtonu D.C. s názvem FoodFluence, kde ji zaujaly prezentace, které zkoumaly právě tuto otázku. Co by se stalo obecně, kdyby všichni, kdo jedí cereálie je jíst přestali?

Full with cereal bowl isolated on white background

Jejich příjem vitamínu D by se snížil asi o 59 %, železa o 48 %, vápníku o 33 %, vlákniny o 19 % a chybělo by jim mnoho dalších vitamínů a minerálů. Mnozí by zároveň přestali konzumovat i mléko. Nemluvě o tom, že současný průměrný denní příjem vlákniny (a celozrnných potravin) představuje jen asi polovinu toho, co je potřeba.

A co přidaný cukr?
Podle další analýzy tvoří „snídaňové cereálie“ pouze 7 % z celkového zkonzumovaného přidaného cukru (ve srovnání s 24 % z nápojů slazených cukrem, 19 % z dezertů a sladkostí, 11 % z kávy a čaje, 9 % z cukrovinek a 19 % z „ jiných zdrojů.“ Jinými slovy, ve světě, kde se pijí sladké nápoje a jedí fastfoodová jídla je to nejmenší hrozba.

Co získáte miskou cereálií?
Pokud si vyberete méně komerční cereálie s menším množstvím přidaného cukru, jednou miskou cereálií s mlékem a bobulovým ovocem, sníte 16 gramů vlákniny, což je více vlákniny než průměrný člověk sní za den, 14 gramů bílkovin a alespoň jednu porci ovoce. Navíc toto jídlo je chutné a nabije vás dobrou energií.