Myslíte, že dýcháte správně? 5 problémů, se kterými můžete bojovat, pokud to děláte špatně

0
103
Woman in red breathing fresh air in autumn in a forest

Jak správně dýchat a být stále fit? Odborníci dlouhodobě upozorňují na to, že stále větší počet lidí nesprávně dýchá.

Jedním z problémů je, že vdechujeme jen do plic a nezapojujeme bránici. Také děláme jen mělké nádechy, což způsobuje i nesprávné sezení. No a velkou chybou je, že místo nosu vdechujeme ústy, kvůli čemuž vznikne hned několik zdravotních komplikací.

  1. Změní se vám tvář
    Při nesprávném dýchání zapojujete jiné skupiny svalů. A naopak, které by se měly namáhat, zůstávají nevyužité. Z toho důvodu se vám postupně začíná měnit tvář. Při vdechování ústy tváře a čelist ztrácejí elasticitu a jsou ochablé. Tehdy se vám automaticky začíná měnit i podoba rtů a nosu, které výrazně poklesnou. Celkově tak budete vypadat starší.
  2. Začnete se hrbit
    Pokud budete dýchat ústy, začnete mít tendenci nahánět se směrem dopředu. Snáze tak dostanete do plic vzduch, ale kvůli tomu se vám deformuje páteř. Přirozeně se budete více hrbit a ramena nebudete držet pěkně vzpřímeně. Časem vás mohou překvapit nepříjemné bolesti zad nebo dokonce zdeformování některých obratlů.
  3. Trpí vaše zuby
    Zuby nejsou uzpůsobeny k tomu, abyste neustále přes ně vdechovali vzduch. To může zejména v zimním období vést k tomu, že začnou být přecitlivělé na chlad a budou vás nepříjemně píchat při teplotně výraznějších změnách konzumovaných potravin.

Velmi je ovlivní i pozice rtů. Takto je budete mít neustále pootevřené a tím se začnou deformovat i zuby. Při dlouhodobém dýchání ústy se vám mohou některé z nich viditelně vykřiví.

  1. Nebudete mít klidný spánek
    Velkou nevýhodu to má také pro celkové fungování organismu. Při dýchání ústy jednoduše nedostanete do těla tak velké množství kyslíku, jaké je zapotřebí pro tělo. Kvůli tomu se zhoršuje činnost některých orgánů a časem se to může odrazit například na trávicích obtížích nebo budete pociťovat bušení srdce.

Možná jste již zjistili, že kvůli tomuto zlozvyku už nespíte tak dobře jako v minulosti. Často se budíte a chytré hodinky vám ukazují jen minimum kvalitního hlubokého spánku. Začněte se během dne soustředit na velkou změnu, která pomůže i vašemu nočnímu odpočinku, po kterém se už nebudete cítit unavená.

Proč je důležité dýchat nosem?
Kromě zmíněných potíží se dýchání ústy nevyplácí ani v době respiračních onemocnění. V nose se totiž nacházejí části, které zachycují bakterie. Kvůli tomu tak lehce neonemocníte. Pokud dýcháte přes rty, tak se bacile dostávají přímo do dýchacích cest a tím jim výrazně zvyšujete možnost infikování.

The universe speaks when you stop and listen

Jak byste měli správně dýchat?
Nedýchejte prudce. Dělejte plynulé a pomalé nádechy, které zároveň uklidňují celý organismus. Dejte si ruce zboku dolů na žebra a sledujte, zda se při dýchání pohybují. Tak se přesvědčíte, že se vám zapojila i bránice. Vdechujte hluboce, klidně a nechte projít kyslík celou dýchací soustavou.

Ze začátku se budete muset kontrolovat a permanentně cvičit, aby se vám toho podařilo docílit. Potom to už budete dělat přirozeně a zlepšíte tak činnost organismu. Zdravé dýchání by mělo být také tiché. Pokud při něm pokašláváte, uslyšíte sípání nebo v noci chrápete, tak něco není v pořádku a měli byste se u fyzioterapeuta naučit správnou techniku.