Hubnete do plavek se smoothie? Tak opatrně, rychle si z něj umíte připravit kalorickou bombu

0
99
Sweet Homemade Healthy Berry Smoothie with Blueberries Blackberries and Strawberries

Smoothie patří mezi zdravé nápoje, je poměrně lehce stravitelný a jednoduchý na přípravu. Když to ale přeženete se surovinami, kalorie mohou dosáhnout hodnoty vydatného oběda.

Pozor na smoothie, můžete si připravit i kalorickou bombu
Snídaně jsou důležitou součástí dne a chcete-li být fit a slim, určitě byste je neměli vynechat. Mnohé ženy zvolí právě sklenici ovocného nebo zeleninového smoothie místo snídaně, aby zasytily žaludek a nastartovaly se do celého dne. Tato volba ale není úplně nejrozumnější.

Hubnete? Jak velké mohou být vaše porce na talíři? Podívejte se na ideální denní množství podle…
„Klasická snídaně se skládá z chleba či vloček, pomazánky či mléka, šunky, sýra, zeleniny či ovoce. Takovými kombinacemi potravin dosáhneme plnohodnotného jídla s obsahem všech živin, tuků, sacharidovy bílkovin. Smoothies či šťávy jsou většinou dobrým zdrojem jednoduchých cukrů, ale proteiny a tuky chybí. Nejsou tak plnohodnotným jednom a zasytí jen na krátkou dobu. Chcete-li je zařadit do jídelníčku, ideálně na svačinu a ne jako náhradu hlavního jídla,“ vysvětlila ředitelka Institutu redukce a prevence nadváhy kompliment® PharmDr. Kateřina Skybová.

Krémové potěšení
Základem je anglický výraz „smooth“, což v překladu znamená hladký nebo krémový, tedy smoothie představuje koktejl husté konzistence. Vyrábí se z jakéhokoli ovoce či zeleniny. Hodí se perfektně k osvěžení během léta, ale také k posílení imunity v průběhu jara, zimy a podzimu.

Doplněn mohou být o ovesné vločky, semínka, oříšky, ale také led či skořici. Fantazii se meze nekladou a můžete si nakombinovat to, na co zrovna máte chuť. „Smoothie se připravují obvykle mixováním celého ovoce a zeleniny s přidáním vody. Zeleninové a ovocně-zeleninové smoothie mají o něco méně kalorií než ovocné. Závisí vždy na receptu a použitých surovinách,“ přiblížila Skybová.

Není to náhrada ovoce
Příležitostná konzumace smoothie či džusů náš jídelníček jistě zpestří, ale jejich každodenní konzumace není ideální volbou. Neměli byste totiž úplně vyměnit celé ovoce za odšťavené či pomixované.

„Zdravý dospělý člověk by neměl upřednostňovat tekutou stravu před tuhou. Jedním z důvodů je i to, že žvýkání tuhé stravy podněcuje reflexní vylučování trávicích šťáv a přispívá k dobrému trávení a využití živin. Ovocné šťávy na rozdíl od ovoce neobsahují vlákninu, která je jeho důležitou složkou. Při lisování ovoce se stává odpadem,“ vysvětlila odbornice na zdravé stravování.

Pozor na kalorie
Pokud se ale snažíte nějaké to kilečko shodit, dobře si promyslete, co si do smoothie zakomponujete, abyste si ze zdravého nápoje během pár vteřin neudělali kalorickou bombu. „Smoothies i džusy jsou tradičně považovány za super zdravé, ale většinou jsou plné jednoduchých cukrů a množství kalorií. A navíc, zasytí jen na krátkou dobu. Je tedy spíše jídlem, které se doporučuje při tloustnutí, ne při hubnutí,“ upozornila Skybová.

Toto ne
Určitě si během hubnutí do smoothie nepřidávejte sladidla, ovocné džusy, sušené ovoce, ořechy, ovesné vločky, semena, proteinový prášek, čokoládu, tofu, tvaroh, jogurt, ale ani rostlinné či živočišné mléko, neboť výrazně zvýší jeho kaloric.

Enjoy a triple serving of yummy fruity smoothies on 255 white. Featuring peach, strawberry and blackberry.

„Energetická hodnota smoothie může být velmi rozdílná. Jedna sklenice může mít 500 kJ (125 kcal), ale i 3000 kJ (750 kcal). To už je kalorická hodnota vydatného oběda. Správné množství, které bychom mohli vypít závisí na složení smoothie. Pokud bychom si ho dali na svačinu, je ideální přijmout v něm asi 800 až 1000 kJ, tedy asi 200 – 250 kcal,“ upozornila.

Pod kontrolou
Podle odbornice na zdravé stravování byste během redukce své hmotnosti měli upřednostnit raději celé ovoce a zeleninu před smoothie. Pokud ale smoothie milujete, nemusíte se ho úplně vzdát. „Smoothie jako příležitostný snack či dezert lze akceptovat v případě, že výběr použitých surovin splňuje zásady redukční diety. Tedy malé množství a občas. V případě smoothies ideálně zeleninově – ovocné mixované s vodou, v případě šťáv jejich ředění,“ doporučuje Skybová.

Kombinace jsou důležité
Při hubnutí do plavek si servírujte jen smoothie, u kterých víte, že základem je pouze přiměřená porce ovoce a zeleniny.